28 June 2008

geluiden van de toekomst

De geluiden van de toekomst gaan natuurlijk onverbrekelijk samen met hoe wij ´in de toekomst´ zullen leven. Omdat er om de haverklap nieuwe vindingen het levenslicht zien, is het voorspellen van ons toekomstig leven een hachelijke zaak. Voorspellingen die dramatisch hebben gefaald zijn nu bijzonder vermakelijk.

Een belangrijke motor achter innovaties, op initiatief van zowel industrie als staat, is een groeiende urgentie om vervuiling en broeikasgas terug te brengen, om zuiniger om te gaan met energie en om nieuwe energiebronnen te exploiteren. Bij belangrijke gebruiksgoederen als auto's is een explosie aan experimenten en innovaties te zien.




Een grote variatie en een snelle 'natuurlijke' selectie zullen de producten laten evolueren die uiteindelijk het gezicht op de weg en de bijbehorende geluiden gaan bepalen. Die geluiden zullen vermoedelijk aanzienlijk anders klinken dan nu. De richting van de verandering lijkt te leiden naar meer electriciteitsverbruik, en het overbodig maken van olie-gerelateerde producten voor het vervoer.
Als deze ontwikkeling doorzet, zal het verder exploiteren van betrouwbare bronnen van electrische energie tegelijkertijd ook een impuls krijgen.





Omdat de zonne-energie in tropische gebieden overvloediger is dan elders, zal dit mogelijk de economische balans tussen de rijke westerse landen en de olie-landen enerzijds en de arme 'ontwikkelingslanden' anderzijds in een beter evenwicht brengen.





Landen zoals Nederland zullen zich waarschijnlijk meer gaan richten op het exploiteren van wind en water (getijden-energie).

In de figuur zijn de aantallen WO-aanvragen in het technologieveld windenergie en de totale aantallen WO-aanvragen jaarlijks weergegeven. De gevonden aantallen in het jaar 1990 dienen als index. (Bron: Rapport (2005) Octrooicentrum Nederland) WO is een wereldwijd octrooi-instituut [Eva].

Golf- en getijdenenergie is een technologiegebied waarin weinig octrooien worden aangevraagd. In aantallen WO+EP-aanvragen gemeten is er over de onderzoeksperiode sprake van een zeer sterke groei (1000 %).(Bron: Rapport (2005) Octrooicentrum Nederland)WO en EP zijn respectievelijk een wereldwijd en een Europees octrooi-instituut [Eva]

Geluiden dus:

Ontploffingsmotoren zijn uit, electromotoren zijn in. Minder lawaai, dat lijkt me een veilige voorspelling. En minder ongure gassen.
Allemaal positief.

Daarnaast zal electriciteit in de auto en voortgeschreden computertechnologie andere innovaties meer voordehandliggend maken.
Te denken valt aan een electromagneet die afhankelijk van de afstand tussen twee auto's meer kracht genereert en afstotend werkt door beide dezelfde pool te geven. Botsingen tussen auto's komen minder voor.
Het invoegen op een snelweg kan zo zelfs geautomatiseerd worden: bij het naderen van een invoegstrook, zorgt een signaal vanuit een kastje in de berm voor een grotere afstand tussen twee wagens, die gecoördineerd wordt met plaats en snelheid van de invoegende auto's. Mogelijk zijn veelvuldig aangebrachte bakens langs alle wegen zelfs voldoende om bestuurderloze auto's van A naar B te laten rijden, terwijl onderlinge electronische communicatie tussen de vervoermiddelen zorgt voor veilige afstanden en snelheden. Omdat individuele acties van bestuurders hiermee overruled worden, zal dit wel op grote weerstanden stuiten. Hoe kun je nu nog laten zien dat je stoer bent? Niet door middel van een brullende motor.... Toch zal het belang van verkeersveiligheid zwaar moeten wegen en wie weet komt dat er toch nog van.

Een andere innovatie in een electrische auto die voor de hand ligt en in één van de prototypes al is opgenomen is geen achteruitkijkspiegels aan weerszijden van de auto (luchtweerstand, kwetsbaarheid), maar een achteruitkijkcamera die via een scherm op het dashboard een blik naar achteren kan werpen.

Over 25 jaar zullen sommigen zich met afgrijzen (of met weemoed....??) herinneren hoe het stonk en brulde in de stad, en hoe soepel en fris het nu allemaal verloopt. Niettemin: minder lawaai maakt de kans op aanrijdingen tussen fietsers en voetgangers groter. Ik realiseer me dat ik vaak 'op geluid' fiets, omdat tegelijk alle richtingen bekijken niet altijd gemakkelijk gaat. Een deel van het veld bestrijk je dan met je oren. Praktisch geluidloze wagens merk je dan niet op. Dit zal wellicht leiden tot nog meer scheiding van verkeerssoorten.

Er valt veel te fantaseren over de toekomst. Er verandert veel in een hoog tempo. Heel interessant allemaal.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Powered by Blogger